Monday, March 23, 2009

عيب... إلا إذا كانت نهاية الزمان

جان عزيز
ثمة أمور لا يمكن المرور بها أو التغافل عنها. لا سجالاً ولا نزالاً، ولا من باب المرافعات، بل لمجرد الأمانة
للذاكرة والحقيقة، ولو كان ثمن هذه الأمانة ما سيكون راهناً أو مستقبلاً...مثل أوّل، ما أدلى به وزير مثقف، قبل يومين، إلى صحيفة خليجية. قال الوزير المقصود والحرف الأول من اسمه طارق متري، ما حرفيته الآتي: «أقول بكل صراحة وبلا أي حرج، وليفسّر كلامي من يفسّرونه كما شاؤوا: هناك بين اللبنانيين تيار كبير ومؤثر في الحياة السياسية اللبنانية يمارس يومياً لغة الإثارة والتجريح والتحريف والتخويف والتخوين وإدانة النظام. فريق لا يؤمن بجدوى الحوار ومعبّأ أيديولوجياً ضد فريق أو فئة أو طائفة أخرى. أعرف شبّاناً متحمسين كثراً، أجهل بما يؤمنون، لكن أعرف من يكرهون. أعتقد أن الكره لشخص أو لفريق لا يمثّل برنامجاً سياسياً. وأعرف أيضاً أناساً كثراً ينقادون وراء زعماء لا يحملون شيئاً في محتوى موقفهم، اللهم إلا كلاماً عاماً عن الفساد والحرية.. أفكاراً عامة لا طائل منها.ترى من يقصد؟
طبعاً ليس المقصود «التيار» الذي يرعى حركة التكفير الأصولية السلفية ضد المسيحيين، وحتى ضد الشيعة ـــــ «الرافضة». وحتماً لا يقصد «التيار» الذي حضن مرتكبي مجزرة حلبا السلمية الحضارية وصوَّرها ووزّع صورها، إرهاباً، بالمعنى القاموسي لمفهوم الإرهاب. وقطعاً لا يقصد الوزير «التيار» الذي يتناغم مع كلام الجوزو الحواري
الراقي، ولا «التيار» الذي يجد جذوره الشعبية في البيئة التي أنبتت زياد الجراح، أحد إرهابيي 11 أيلول، ولا «التيار» الذي يستمد شرعيته وديموقراطيته من سوق سلالات العائلات، المرتبطة بدورها بنظام الحنبلية الوهابية العائلية الفريدة في العالم المعاصر، حديدية وانغلاقاً
لا يقصد الوزير أياً من ذلك. فلا ماضيه ولا حاضره، ولا حتماً مستقبله السياسي، يشي بمثل هذا الاتهام. لا بل المرجّح أن يكون الاتهام موجهاً ضد تيار الأكثرية المسيحية. وهو تقليد كرّسته الأصوات المسيحية الخارجة عن المنطق الأكثري» لجماعتها، منذ عقود طويلة. حتى إنه كان ثابتاً منذ الستينيات أن
ضرب هذه الأصوات في «أهلها» هو علة وجودها في المقالب الأخرى، كما هو شرط ترقيها واستحقاقها هناك. وكان «الإفلاس الفكري» لليمين المسيحي طيلة تلك العقود، كما يصفه الراحل كمال الحاج، محفّزاً لتلك الأصوات على «الخروج»، واحترافها هذا الجَلد.غير أن ما كان مفهوماً، وإن كان موضع جدل في الستينيات، زمن الثورات
الفكرية والمخاضات اللبنانية الحداثية، بات اليوم غير مقبول ولا مفهوم، إلا من باب التجنّي لا غير. فهل يعقل، وسط ظواهر الأصوليات الفطرية المنتشرة، ووسط السيطرة الكاملة لأسوأ الأنظمة أحادية وأوتوقراطية، ووسط استعباد المال السياسي للحياة العامة، ألا يرى الوزير إلا ما رآه! فماذا لو فتحنا الدفاتر القديمة... نكتفي بهذا القدر، حرصاً على ثقوب الحوار الباقية في جدار ما سمّاه بنجامين سميث: «بترو ميركانتيلية
مثل ثانٍ، ما يزيّن به فريق الأكثرية بعض ملصقاته الإعلانية: حرية سيادة استقلال». ترى، هل فكّر واضعو هذا الملصق للحظة لماذا صودف أنّ شعارهم مسروق» من شعارات «التيار» نفسه الذي غمز من قناته وزير محسوب عليهم؟ لماذا مثلاً، لم يصادف أن يقتبسوا شيئاً ما من أدبيات تيار «المستقبل» سابقاً، مثل أن الوجود السوري ضروري وشرعي وموقت، فيغيّروا في صياغته ليصير نفياً لكل ذلك، على سبيل المثال. أو لماذا لم يأخذوا كلاماً جنبلاطياً مشهوداً، من نوع أن المختارة بوابة الشام، فينقضوه ويقلبوا مضمونه. أو حتى لماذا لم يستقرضوا الشعار الوحيد لحزب ستريدا جعجع طيلة عقد ونيف: براءة براءة... بمعزل عما بقي منه وتكشّف عنه بعد سلسلة الاعتذارات والمصالحات...لماذا صودف أن المكان الوحيد الصالح لفعل «السرقة» هو هذا المستودع بالذات؟!مثل ثالث، حين يشيد سامي الجميّل بأحد أكثر أصوات غازي كنعان تذكيراً بعربدة عنجر، وحين يصف صاحب «حلف لبناننا» تلك الشخصية المعنية بهذا الصوت بأنها «صوت الحق»، فهذا يعني أن الزمان قد أشرف على علامات النهاية
...قد يستاء كلّ المعنيين بهذا الكلام؟ المهم ألا تستاء أمانتنا للحقيقة وللذاكرة المفتوحة، والتي فيها الكثير الكثير بعد.

1 comment:

Anonymous said...

The sale of ... However, if the end time

Jean Aziz
There can not pass by or ignore them. No contest as undecided and, in a matter of the proceedings, but merely to the memory and the truth, even if the price of this Secretariat will be now or in the future ...
Such as the first, is made by the Minister of intellectual, two days before, to the Gulf newspaper. He intended, and the first letter of the name Tarek Mitri, the following verbatim as follows: «I say with all frankness and without any embarrassment, and to explain myself to explain it as they want: there is a large movement between the Lebanese and influential role in Lebanese political life is the language of daily sensationalism and distortion, and defamation, intimidation and mistrust, and condemnation of the regime . Group does not believe in the usefulness of dialogue and mobilized against an ideology or a group or category of the other. I know many young enthusiasts, who believe what I am ignorant, but I know of hate. I believe that the hatred of a person or group is not a political platform. I know many people also Enqadun behind the leaders do not have anything in the content of their position, except years of talk about corruption and freedom .. General ideas are not worthless ».
The view from the intended? Of course, is not intended «Trend», which sponsors the fundamentalist Salafi movement Heresy against the Christians, and even against the Shiites «reject». And certainly does not mean «Trend» in which the arms of the perpetrators of the massacre of peaceful civilization Halaba and deployment of forms and manifestations, terrorism, Alqamuse meaning to the concept of terrorism. And certainly does not mean the minister «Trend» in tune with the words of Apostle Jouzo art, and «power» which finds its roots in the environment in which the People's Oneptt Ziad Jarrah, one of the terrorists of September 11, in «Trend», which draws its legitimacy and democracy of the market strains families, in turn, associated with Wahabite Alhnblip family system is unique in the contemporary world, iron and closed ...
He did not mean any of that. There is no past, not present, not necessarily their own political future, demonstrates such a charge. But not likely to be charged against the tide of the majority of Christianity. It is enshrined in the tradition of Christian voices emerging from the «logic of the majority» of their group, for long decades. He had to be fixed since the sixties hit the votes in the «people» is the raison d'être of the other ones, as is the requirement of the system and maturity there. The «intellectual bankruptcy» Christian right for such contracts, as described by the late Kamal El-Hajj, a catalyst for those voices on the «out», and professionalism of the «skin».
However, what was understood, although it is controversial in the sixties, a time of intellectual revolutions fords Lebanese modernist, it is unacceptable in today's concept, but from the false only. Is it possible, amid widespread phenomena of fundamentalism fungal, and complete control of the center of the worst single-and autocratic regimes, and the bondage of money amid the political life of the Assembly, not the opinion of the minister, however, what he saw! What if we opened the old books ... Limit ourselves to this extent, for the sake of dialogue, the remaining holes in the wall of what he called Benjamin Smith: «Petro Mercanetillip».
Such as the second, the majority of the Panel Lizin some posters advertising: «Freedom, Sovereignty independence». View, do you think the authors of this label for a moment to what happened to the motto «stolen» slogans «Trend» leer of the same conduit to the Minister calculated? Why, for example, does not that Iqtpsoa something from the current literature «the future» the former, such as the Syrian presence is necessary, legitimate and temporary, Figueroa in the formulation of each will be denied, for example. Or why not take things memorable Junbulattiya, of the type that the selected gateway Sham, Venqdoh and turned its contents. Or even why they did not Istkarzoa logo only party Streida Jaajaa for more than a decade: the innocence of a patent ... Isolation, and what remains unidentified after a series of apologies and reconciliations ... What happened to the only place to do good «theft» This is precisely the warehouse?!
Such as the third, when Sammy pays tribute to one of the most beautiful voices of Ghazi Kanaan, a reminder Barabdp Aanjar, when describing the «Treaty of everlasting» those concerned with the personal voice as «the voice of truth», it means that the time had overseen the signs of the end ...
May resent all parties concerned with this talk? Important not to resent the fact that our memory and the open, where a lot yet.

WILL